Resepi kuah kacang tok

Here’s the recipe for the special kuah kacang. I did not get the recipe in writing coz I am helping tok at the kitchen during last raya. I just agak2 and then try the recipe myself. Not bad at all. So I called this one recipe ala tok😉 Not the authentic one.

This is especially written for my dear friends, acap and saroung😉 Lepas ni sila try ok!

I write the recipe in Malay, coz I am bad at writing recipe in English. Will try that next time when I write the oriental salad recipe and the oyster chicken with shitake mushroom recipe for Kam :p

Resepi Kuah Kacang Ala Tok

Bahan-bahan

  • 1kg kacang tanah
  • 1 batang serai (dikisar)
  • 1 inci halia & lengkuas (dikisar)
  • 1 cawan gula merah/ gula kabung (bancuh dgn air dan tapiskan)
  • 1  mangkuk air asam jawa (bancuh dgn air dan dibuang biji)
  • 20 tangkai cili kering (dikisar)
  • 1/3 belacan (saya tak letak)
  • 20 ulas bawang ros (merah & kecil) (Separuh dimesinkan, separuh dihiris nipis)
  • 1/2 kg daging dihiris dlm bentuk kiub kecil sebesar guli (ikut suka, kalau nak rasa gigit daging tu kiub besar sikit pon boleh)
  • 3 senduk minyak masak
  • sedikit garam dan gula

Cara-cara:

1. Goreng kacang tanah tanpa minyak hingga masak, api kecil2 jgn sampai hangus kulitnya. Sejukkan sebentar, buang kulit dan tumbuk hingga hancur. Kalau nak mudah boleh dikisar, tp jgn sampai terlalu halus.
2. Rebus daging, tp jgn letak terlalu banyak air. Rebus sampai empuk. Kalau daging batang pinang tak perlu rebus, boleh masukkan terus dlm kuah nanti.
3. Masukkan minyak dan goreng cili kering, bawang kecil, serai, lengkuas, halia dan belacan hingga naik bau hingga betul2 masak dan garing.
4. Sementara tu, boleh goreng bawang kecil hingga garing, tp jgn sampai hangus. Gunakan api kecil sahaja. Dah garing, angkat dan kisarkan bawang td bersama air asam jawa.
5. Masukkan bawang goreng dan asam jawa yg dah dikisar ke dalam tumisan cili dan bahan kisar td. Kemudian masukkan sekali daging (yg dah direbus empuk atau daging batang pinang) dan kacau rata. Masukkan lebihan air rebusan daging td.
6. Masak dgn api kecil, biarkan kuah kacang masak hingga pecah minyak dan sekali sekala kacau takut hangit di bahagian bawah kuali/periuk, rasakan masam manis dan masin nya, bila dah pekat tutup api dan bolehlah dihidangkan

Do try and let me know the results ok!😉

Love to everyone and happy new year!

8 thoughts on “Resepi kuah kacang tok

  1. ahah! akhirnyaa, nanti aku cuba.. balance nasi impit instant raya hari tu banyak lagi kat rumah ni. hihi

    thanks Nette!😛

    • Tak kisah rasa saya. Goreng dgn api kecil, supaya masak kat dlm n tak cepat hangus kulit luar tu. Cuma kuah tu nnt lebih berminyak la.🙂 Kacang tanah tu sendiri akan keluarkan minyak.

    • Cuba la nccik innaz. Ni resepi tok sebelah hubby. Kalau resepi mak saya kuah kacangnya merah, letak byk cili kering giling n udang kering😉 Dua2 takda santan, cuma gula merah dan gula pasir biasa utk pemanis hehe

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s